Lika schysst som gott!
Posted by: kathrinelofberg on: december 5, 2014
Den goda smaken har vi jobbat med sedan 1906. Att ta ansvar för människor och miljö har varit en självklarhet lika länge. Nu har vi sammanställt årets insatser i en ny hållbarhetsredovisning. Här beskriver vi hur vi arbetar för att vårt kaffe både ska smaka och göra gott.
Under 2013/2014 gjorde vi mer kaffe än någonsin. Produktionen motsvarade 10,5 miljoner koppar gott kaffe – om dagen. Ändå sjönk vår klimatpåverkan. Det är vi naturligtvis både glad och stolta över.
Framstegen på hållbarhetsområdet handlar om både stora och små åtgärder i hela värdekedjan – från böna till kopp. Det handlar om energieffektiviseringar, smartare transporter och mer förnybar energi. Det handlar om frisknärvaro och lokala samhällsinsatser. Och det handlar framförallt om att bidra till mer hållbara odlingsmetoder och om att påverka arbetsförhållanden och livsvillkor för kaffebonden och hens familj.
Mer än 80 procent av kaffets klimatpåverkan sker i odlarledet, så är det här våra insatser gör mest nytta. Vi är redan en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, men ökar hela tiden andelen certifierat. Vi driver även egna utvecklingsprojekt i syfte att stärka småsakaliga kaffebönders konkurrenskraft och livsvillkor. Att insatserna gör nytta ser vi med egna ögon på våra många resor i odlarländerna.
Allt det här kan du som sagt läsa mer om i vår hållbarhetsredovisning som du kan ladda ner här: http://goo.gl/vjwqGt.
Hittar du något som du tycker är extra bra, berätta gärna det för oss. Vi blir lika glada varje gång! Och upptäcker du något du tycker vi ska tänka på eller som vi kan göra ännu bättre är vi tacksamma för den återkopplingen också. Det hjälper oss att bli ännu bättre – och godare.
/Kathrine Löfberg
***
Några fakta från vår hållbarhetsredovisning 2013/2014:
• 34,2 procent av kaffet som säljs under varumärket Löfbergs var certifierat. Av detta var 42 procent både ekologiskt och Fairtrade-märkt.
• Våra utvecklingsprojekt har nu involverat mer än 30 000 kaffebönder.
• Sedan 2005 har vår klimatpåverkan minskat med 31 procent.
• 37 procent av energin vi använde var förnybar.
• 99 % av vårt avfall gick till återvinning.
• Frisknärvaron bland vår personal var 99 procent.
Kommentera